Vitráže nemusí být jen v kostelech

Jak vzniká Tiffany vitráž


Většina lidí si pod pojmem vitráž představí okna v kostelích a katedrálách. Tato technika je velmi stará. Lidé neuměli vyrobit tak velké sklo, aby stačilo na zasklení okna. Proto jej sestavili z menších dílů, které vsazovali do olověných profilů a jejich spojováním zasklili okno jakýchkoli rozměrů. Používali skla barevná a vytvářeli líbivé vzory. Později na sklo začali malovat. Malovalo se práškovými barvami, které se musely vypalovat v pecích, kde se prášek roztavil a tím navždy spojil se sklem. Barevné sklo se vyrobilo tak, že se do čirého skla přidal kov a tím vznikala různě barevná skla. Podle použitého kovu byla a stále je stanovena jeho cena. Například růžová a načervenalá skla jsou barveny přidáním ryzího zlata, takže patří k nejdražším. Dlouho nebyli skláři schopni vyrobit modré sklo. To se povedlo až českým sklářům, kteří jej pak vyváželi do celé Evropy, takže v mnoha francouzských katedrálách naleznete české modré sklo. V dnešní době však není v Čechách jediná firma, která by barevná skla vyráběla.

Jak vzniká Tiffany vitráž

aneb krok za krokem

V období secese se vitráží používalo často a začaly se využívat i v užitém designu. Velkou zásluhu na rozvoji vitráží měl Louis C. Tiffanyho, který našel způsob, jak spojovat malé kousky skla, aby mohl vyrobit nádherná skleněné stínítka na lampy. Tiffany technika, jsou vyřezané, do přesného tvaru vybroušené kousky barevného skla, které se obalí do měděné folie a ty jsou pak k sobě pospojované cínem.

lampa vyrobená firmou Louis C. Tiffany
lampa vyrobená firmou Louis C. Tiffany